Elektronske fakture i primena u praksi – mit ili stvarnost?
Već par meseci možemo sa raznih strana čuti oprečne informacije o tome da li su elektronske fakture legalne ili ne i da li su u potpunosti u skladu sa zakonom.
A odmah nakon tog pitanja, otvara se i dodatna tematika sa najbitnijim pitanjem – kako ih primeniti u praksi?
Pa da počnemo o razbijanju mita o e-fakturama.
Da li su E – Fakture zakonski validan dokument?
Zakon o elektronskom dokumentu u članu 5 stav 3 jasno kaže „Elektronski dokument koji je izvorno nastao u elektronskom obliku smatra se originalom“. Govoreći razumljivim jezikom, E- Fakture su sasvim legalan finansijski dokument ukoliko su:
- Izvorno nastale u elektronskom obliku (digitalizacija scan fakture nije original)
- ukoliko sama forma nije promenjena u odnosu na izvorno elektronski dokument
- ukoliko postoji identifikaciona oznaka
Detalje o tome možete pročitati u Mišljenju Ministarstva Finansija, strana 222 , a ono što ćemo samo izdvojiti kao slučaj je da sam Zakon ne propisuje obavezu elektronskog potpisivanja računovodstvenih isprava koje se dostavljaju putem servisa za elektronsku razmenu podataka (Electronic data Interchange – EDI), već obavezu posrednika da razmenu podataka omogući samo između autorizovanih pravnih lica, u cilju obezbeđenja integriteta prenetih podataka.
Kako ih primeniti u praksi?
Velike promene uglavnom sporo dolaze, ali se retko kada se zaobilaze, a jedna od takvih je upravo i ova. Implementacija sistema za e-fakturisanje se može izvršiti na više različitih načina, u zavinosti od toga kakvog je profila vaša kompanija (mala, mikro, srednja, velika) i kakvim se tipom poslovanja bavi (trgovina, usluge).
Generalno, postoji par načina na koje se E – Fakture mogu slati i primati:
- Email komunikacija – Email je već uveliko standard u poslovnoj komunikaciji koji može poslužiti i kao jedno od rešenja za razmenu E- Faktura između pravnih lica. Naime, ukoliko posedujete informacioni sistem koji može kreirati digitalnu fakturu i elektronski je potpisati na način na koji je zakon propisao, vi već koliko danas možete krenuti sa sistemom slanja jednostavnih E- Faktura ka svojim kupcima. Ovaj sistem će vam omogućiti da već od prvog trenutka slanja E- Faktura eliminišete troškove papira, tonera, koverti i ostalih zavisnih troškova koje prate kreiranje jedne fakture, ali vam ne može dati potpun sistem automatizacije procesa i obrade fakture uz davanje elektronskih povratnica o prijemu dokumenata (ili makar ne na elegantan način).
- Putem specijalizovanih provajdera za E – Fakture – na tržištu su već počeli da se pojavljuju provajderi za E – Fakture koji nude usluge profesionalnih razmena elektronskih dokumenata uz kompletnu automatizaciju procesa od trenutka slanja do trenutka prijema i obrade faktura. Na ovaj način kompanije sa velikim brojem fakturnog saobraćaja mogu transformisati svoje poslovanje na takav način da se celokupan proces koji je danas manuelan, prebaci u automatizovani, digitalni.
Sve je to lepo, ali gde je tu primer iz prakse, u Srbiji?
Moramo priznati da je ovo jedno pitanje koje smo i mi sami ne mali broj puta postavljali i na kraju smo uspeli da dođemo do informacije o tome da je u Srbiji već skoro dve godine živ jedan veliki projekat razmene E- Faktura koji obuhvata više od 1 500 000 miliona E- Faktura razmenjenih između 500 kompanija u Srbiji i o tome ćemo pisati u jednom od narednih blog postova.